Az árak feltüntetését illetve annak részletes szabályait a 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet szabályozza. Az árak feltüntetése fogyasztóvédelmi kötelezettség, annak ellenőrzését a fogyasztó-védelmi hatóság végzi.
A termék eladási árát, illetve ha az nem egyezik az egységárral, akkor annak egységárát
- közvetlenül a terméken
- annak közvetlen közelében egyedi árkiíráson, vagy
- könnyen hozzáférhető árjegyzéken (vendéglátás, szolgáltatás)
kell feltüntetni.
Az egységárat
- a térfogatra értékesített terméknél literenként (Ft/l) milliliterenként (Ft/ml), centiliterenként (Ft/cl), deciliterenként (Ft/dl), illetve köbméterenként (Ft/m3),
- a tömegre értékesített terméknél kilogrammonként (Ft/kg), grammonként (Ft/g), dekagrammonként (Ft/dkg) vagy tonnánként (Ft/t),
- a hosszúságra értékesített terméknél méterenként (Ft/m), milliméterenként (Ft/mm) vagy centiméterenként (Ft/cm),
- a felületre értékesített terméknél négyzetméterenként (Ft/m2),
- a kizárólag darabra értékesített terméknél darabonként (Ft/db)
kell feltüntetni.
Európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján a tojás forgalmazása esetében fel kell tüntetni a tojás kilogrammjára számított legmagasabb egységárat is. A különböző méretű (S, M, L, XL) tojások tömegértékét a jogszabály tartalmazza.
A nem előrecsomagolt, a fogyasztó jelenlétében kimért termékre (ömlesztett termék) vonatkozóan csak az egységárat kell feltüntetni.
Szolgáltatás esetén a meghatározott díjról, vagy a díj kiszámításának módjáról hozzáférhető árjegyzéken kell tájékoztatni a szolgáltatást igénybe vevőt. Megrendelés esetén a fogyasztó számára elérhető módon kell tájékoztatni az árakról.
Ha a termék forgalmazásával közvetlen összefüggésben nyújtott szolgáltatásáért külön díjat számít fel a vállalkozó (felszolgálási, szállítási, kiszállási díjat), a külön díjat a termék árának feltüntetésére vonatkozó szabályok szerint, az érintett termék árával együtt kell feltüntetni.
Akciós árfeltüntetés
Az árak feltüntetésére vonatkozó rendelet 2022. május 28-tól hatályos módosítása a fogyasztók védelmének újabb fontos mérföldköve. Célja, hogy a kereskedő árcsökkentés esetén ne tévessze meg a fogyasztót, ne tüntessen fel eredeti árnak olyan árat, amelyet a válóságban nem alkalmazott.
A rendelet értelmében korábbi (eredeti) árnak az árcsökkentést megelőző 30 napon belül érvényes és a kereskedő által valóban alkalmazott legalacsonyabb eladási árat kell tekinteni.
Akciós árengedmény feltüntetése esetén a leértékelés százalékos mértékét szintén az árcsökkentés bejelentése előtt harminc nappal alkalmazott legalacsonyabb árhoz viszonyítva kell meghatározni.
Árcsökkentett árat akciós árként abban az esetben lehet meghirdetni, kiírni, ha az árcsökkentés előtt 30 napon beül alkalmazott legalacsonyabb korábbi (eredeti) ár is kiírásra, meghirdetésre kerül.
Amennyiben a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor a korábbi (eredeti) ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.
Abban az esetben, ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi (eredeti) ár az első árcsökkentés előtti, árcsökkentés nélküli ár.
A kereskedőnek, bármilyen online, vagy offline kereskedelmi célú hirdetése esetén, minden áru és szolgáltatás tekintetében a meghirdetett, csökkentett ár mellett szereplő eredeti ár valódiságát hitelt érdemlően igazolnia kell tudni a fogyasztóvédelmi szabályok betartását ellenőrző hatóság felé.
A rendelet nem vonatkozik a romlandó, minőségüket 30 napnál rövidebb ideig megőrző termékekre, ezeknél a termékeknél árcsökkentés esetén nem kell feltüntetni a korábbi árat.