Mi a forgalomból kivonás?
Általános értelmezés szerint a forgalomból történő kivonás azt a folyamatot jelenti, amelynek során az élelmiszer-vállalkozó okkal feltételezi, hogy egy adott élelmiszer nem felel meg az élelmiszer-biztonsági követelményeknek, és a kérdéses élelmiszer már kikerült a vállalkozás közvetlen ellenőrzése alól, haladéktalanul kezdeményeznie kell az élelmiszer forgalomból történő kivonását, és erről tájékoztatnia kell az illetékes hatóságot.
A forgalomból való kivonás fogalmát sem a 178/2002/EK rendelet, sem pedig Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény nem határozza meg, azonban fontos megelőző tevékenység a termékvisszahívás előtt.
Mi a termékvisszahívás?
Ha a termék eljuthatott a vásárlókhoz, akkor vállalkozásnak tájékoztatnia kell a fogyasztókat a kivonás okáról, valamint szükség esetén – amennyiben egyéb intézkedések nem elegendők a magas szintű egészségvédelem biztosításához – vissza kell hívnia a vásárlónál lévő terméket.
Termékvisszahívásra tehát akkor kerül sor, ha a kockázatot jelentő termék már a vásárlónál van. A visszahívásnál nehézséget jelent a vásárlók elérése, értesítése.
Amennyiben a vásárló kifogásolható termékkel találkozik, ezt a tényt érdemes jelezni az érintett vállalkozásnak (általában a vásárlás helyén), valamint bejelenteni az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságnak. Ez lehetővé teszi, hogy az érintett vállalkozás megtehesse a szükséges intézkedéseket (termékvisszahívás, forgalomból történő kivonás) és a nem megfelelő termék kikerülhessen az élelmiszerláncból (megsemmisítés, más, nem élelmiszer/takarmány célú felhasználás).
A tudatos vásárló tisztában van azzal, hogy az érintett vállalkozások által közzétett, önellenőrzésből eredő termékvisszahívások az érintett vállalkozás pozitív megítélését segítik.
A támogató hatóság segíti a vállalkozásokat a termékvisszahívásban (útmutató), megosztja a szükséges és hiteles információkat a nagyközönséggel. Amennyiben nem megfelelő a vállalkozói intézkedés, akkor a törvény erejével kikényszeríti azt.
Magyarországon a NÉBIH honlapján folyamatosan részletes információt közöl a visszahívások dátumáról, az érintett termék nevéről és a problémák lényegéről.