Egy munkahely sem működhet dolgozók nélkül. A munkavállalóknak alaptörvényben rögzített joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez.
Ezen alapjog érvényesítésének egyik eszköze az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről, valamint a törvény felhatalmazása által megalkotott szakági rendeletek.
A munkavédelmi előírások rendszere a következőképpen épül fel:
- Az alapvető szabályokat a munkavédelmi törvény foglalja össze.
- A részletes szabályok a Mvt. felhatalmazása alapján a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter és az egészségügyi miniszter által kiadott végrehajtási rendeletekben találhatók [ilyen pl. a Mvt. egyes rendelkezéseiről szóló 5/1993. (XII.26.) MüM rendelet].
- Más jogszabályok is tartalmazhatnak munkavédelmi jellegű előírásokat [pl. az energiatörvények, eljárási törvények, munkajogszabályok, a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet, 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről].
- Egyes veszélyes tevékenységekre az illetékes miniszterek szabályzatokat adhatnak ki (ilyen pl. a Hegesztési Biztonsági Szabályzat, Emelőgép Biztonsági Szabályzat, összesen két tucat van).
- Elsősorban műszaki biztonsági előírásokat, határértékeket nemzeti szabványok tartalmaznak.
A munkavédelmi szabályozás tárgya az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés személyi, tárgyi, szervezési, eljárási, hatósági, intézményi stb. feltételeinek, kérdéskörének az általános, részletes, illetve helyi (munkahelyi) rendezése.
A munkavédelem szakmai tartalmát illetően két nagy, egyenértékű területre tagozódik: a munkabiztonságra és a munkaegészségügyre. A munkaegészségügy szintén két területet ölel fel: a munkahigiénét, és a foglalkozás-egészségügyet.
A munkabiztonság alatt a műszaki biztonsági, megelőzési követelményeket (tárgyi és személyi, magatartási feltételeket) értjük, amelyek célja a munkabalesetek megelőzése, tárgya pedig a veszély, a veszély/kockázat kezelése.
A munkaegészségügy szakterülete az ártalom/kockázat meghatározása, csökkentése vagy megszüntetése, célja a foglalkozási megbetegedések és fokozott expozíciók megelőzése.
A munkavédelmi törvény meghatározza a munkáltató és a munkavállalók jogait és kötelezettségeit.
MUNKÁLTATÓ |
MUNKAVÁLLALÓK |
|
|
Ezen kötelezettségek számtalan feladatot és még több dokumentációt és dokumentációs kötelezettséget ró a vállalkozásra.
Legfontosabb dokumentációk
- Munkahelyi kockázat értékelés;
- Kémiai kockázat analízis (vegyi anyag használat-forgalmazás esetén);
- Vegyszerek biztonsági adatlapjai, veszélyes anyagok nyilvántartása;
- Egyéni védőeszközök biztosításának szabályozása;
- Orvosi vizsgálatok szabályozása, orvosi dokumentációk őrzése, foglalkozás egészségügyi szolgálattal való szerződéskötés;
- Oktatások szabályozása, speciális képesítések nyilvántartása (pl. emelőgép kezelők, elsősegélynyújtók), oktatások dokumentálása;
- Dohányzás belső rendjének meghatározása;
- Vegyi anyagokkal való munkavégzés feltételei;
- Munkahelyi balesetek kivizsgálásának szabályozása, a munkabalesetekkel kapcsolatos dokumentációk őrzése;
- Munkavédelmi képviselő választásának dokumentumai, valamint oktatásának igazolása;
- Üzembe helyezési dokumentációk;
- Időszakos felülvizsgálati dokumentációk (emelőgépek, érintésvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálatok, kézi szerszámok szerelői ellenőrzése, nem veszélyes munkaeszközök időszakos vizsgálata);
- Megelőzési stratégia és mentési terv